tisdag 25 oktober 2016

Varför så mycket fokus på Lotta Rudholm?

Mordet mot Lotta Rudholm har det skrivits mycket om, främst i Aftonbladet och SVT.

Därför rör fallet Lotta oss alla
http://www.svt.se/opinion/linn-moser-hallen-o-eveliina-sinisalo-om-vald-i-nara-relationer

Visst är det sant att just detta brottet var hemskt men jag kan inte hjälpa att fundera på varför just detta brott blivit så omskrivet. Varför är det just Lotta som rör "oss alla"?

Förvisso finns i den objektiva hörnan:
1. Gärningsmannen hade gjort sig skyldig till flera våldsbrott tidigare. Han var en grov brottsling som inte borde få vara i samhället med andra.
2. Kvinnan hade försökt undvika honom men inte lyckats. Hon har inte fått det skydd hon borde från samhället.
3. Brottet var synnerligen rått och bestialiskt, och kvinnan var i detta fallet helt oskyldig. Det var inte ett förhållande, hon hade aldrig valt mannen. Han såg henne på en dejtingsida och trängde sig på, och hon hade ingen möjlighet stänga ute honom.

Dock kan jag inte fundera över att anmärka att brottet nog fått så mycket skriverier i våra "vanliga" vinklade media pga:
1. Hon var en "väldigt svensk" kvinna, precis som många journalister. Inte en Fadime eller Kumba.
2. Hon var tämligen välutbildad och bodde i stockholmsområdet. Precis som många journalister gör.
3. Gärningsmannen var väldigt svensk. Inte en Ahmed. Att skriva om invandrare är alltid svårare för mainstreammedia för de vill inte riskera få rasiststämpel.

Kan påpekas att några veckor före Lottas död så mördades en kvinna i Lund av sin f.d. make. (20 april) Det var en makedon som dödade sin fru. http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22667055.ab
Tre dagar före mordet på Lotta mördades en svensk fyrabarnsmor i Arlöv av en utlänning som innan dess tvingat henne att gifta sig med honom. http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23055399.ab

Läste ni om dessa fallen? Var det förstasidesnyheter? Inte direkt.
Årligen mördas i Sverige ca 15-25 kvinnor i Sverige av en närstående, oftast av deras partner. I relation till andra brott som begås i Sverige är det oftast ytterst tyst i media och från makthavare om brott som rör våld mot kvinnor och dödligt våld.
http://www.svt.se/opinion/linn-moser-hallen-o-eveliina-sinisalo-om-vald-i-nara-relationer
Jag har funderat på invandringsaspekten. Är det mest invandrare eller svenskar som dödar sina partners?
Först lite om hedersmord.
Uppskattningsvis sker det fem hedersmord i Sverige per år, men mörkertalet är stort då många fall rubriceras som självmord eller olyckor på grund av bristande bevis. I Sverige har vi minst 10 st så kallade ”balkongflickor” som har rubricerats som självmord. Sveriges Radios Kaliber tar upp brottsfallen som aldrig når domstolarna.
http://gapf.se/rapporter-och-statistik/
"Balkongflygning" sägs vara en populär sport i bl.a. den syrianska staden Södertälje.
5 hedersmord per år alltså, visst ni det?

Jag kollade på hur många som sitter på livstidsfängelse för att ha mördat sin fru eller partner.
Det var inte helt lätt, men jag valde att ENDAST ta med fall där det stod att kvinnan var en partner (fru/sambo, flickvän, f.d. fru/sambo, eller liknande) eller en kvinna som avvisat mannens inviter. Han som mördade Engla räknade jag t.ex. inte med, inte heller män som dödat sina kvinnors nya män eller män som dödat en kvinnlig bekant eller granne av okänd relation.

http://docplayer.se/5139921-Alla-livstidsdomda-i-sverige-mordare-valdtaktsman-och-yrkeskriminella.html

Av de 164 livstidsdömda i Sverige var cirka 44 stycken för mord på en kvinna som mannen hade haft en relation med. Jag hittade dessa i  listan. Numret syftar på numret i listan i länken.


1.
svensk

2.
pakistanier?

3. jugoslav

5. svensk

8.
mahmeti

9
genno kharebava

10
sadidin

13
paul ahanmisi

15
saman benawaz

16
toni allden

17
son do

18
anders brodin

19
adel saleh

21
anders svensson

25
mohan suppiah

26
christofer magnusson

27
mladenko bozanovic

28
glenn lövgren

30
jan-erik brandt

36
niclas nilsson

38
patrik larsson

43
juha routsalainen

48
ari mattinen

49
ralf kortenbach

58
awat shwani

67
anders johansson

72
jose elbar angulo

73
torbjörn mårtensson

79
ricardo .. rosales

84
bubacarr sabally

93
jan-erik mariniusson

96
abbas soltani

100
samer mekahal

107
hasan zubet

116
david ibarra

117
nhin ba vu

132
mikael svensson

136
mattias nilsson

149
kenan capanoglu

152
jon abbas
halvpakistanier

153
varg nielsen

155
mikael hagelin

159
peter jonasson

163
martin svensson

Av dessa har 22 svenska eller finska namn. (Jag räknar finnar som svenskar eftersom finnar inte brukar ses som "utlänningar")
21 har uppenbart utländska namn.
En är halvpakistanier så jag räknade inte honom i något läger, även om han verkar ha blivit rätt skadad av att ha en så dålig pakistansk far.

Nu gjorde jag denna beräkning rätt snabbt så det kan säkert finnas fel.

En annan viktig punkt är att domstolar sedan 2009 inte utdelar livstidsstraff för mord av partner.

I går dömdes Kasmand Develhon, 28, till 18 års fängelse för mordet på sin före detta flickvän i Oxie.
Under de senaste åren har sex andra män dödat sina partners i Sydsverige – men ingen av dem har dömts till livstid.
Orsaken är att politikerna ändrat straffskalan för mord. Den som döms till livstid måste numera i princip vara en seriemördare.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sju-dodade-kvinnor--ingen-domd-till-livstid/
När ni läser detta vill jag att ni betänker att Moderaterna en gång i tiden, på 90-talet, gjorde reklam för att de ville skärpa straffen. Det löftet har de valt att ignorera efter att de väl lyckats få makten. SD har uppmärksammat M:s hyckleri i frågan om strängare straff.

Hur som helst kan man utifrån denna lista inte göra en korrekt bedömning , med hänsyn till att invandrares andel av befolkningen ökat kraftigt senaste åren och jag inte vet var jag ska hitta statistik på alla mördade kvinnor och vem som mördat dem.

Jag kan dock ändå konstatera att invandrare inte är så överrepresenterade i partnermord som jag trodde. Åtminstone var de inte det fram tills 2009. De utländska namnen i listan är främst på folk som kom till Sverige på 70-90-talet, de har jugoslaviska, kurdiska eller sydamerikanska namn, även om några araber och pakistanier också visat sig.
Tar man statistik över de senaste 5 åren, och går man ytterligare 5 år fram i tiden, lär man se fler somalier och araber, skulle jag tro.
I listan i kvällsposten 2014 (se länk ovan) är 2 av de 7 kvinnomördarna 2012-2013 i sydskåne av utländsk bakgrund. En av dem står inte nämnd men jag hittar att han heter Favzija Djurdjevic, född 1967, och medborgare i Bosnien.

Enligt andra skribenter:

Hur stor del av det dödliga våldet som utländska män eller män med invandrarbakgrund står för var en frånvarande frågeställning. Dock sa hon mot slutet att ”kvinnor som inte varit så länge i Sverige var överrepresenterade” och att det är ett spår man borde titta närmare på.
För ett tag sedan fick jag höra av en bekant som hade kontakt med kvinnojouren i en ort i Mellansverige att i princip alla kvinnor var utländska.
När jag jobbade på redaktionen i Skövde skrev jag artiklar om kvinnojourerna. De som arbetade där bekräftade, för ett par år sedan, att vart femte samtal till kvinnojourerna i Sverige handlade om heder. Jag kan tänka mig att den siffran har stigit efter den stora mängd migranter som kommit, särskilt senaste två rekordåren.
https://annaerniusferraz.wordpress.com/2016/06/30/kvinnojourerna-fulla-med-utlandska-kvinnor/
Här citerar jag från en av kommentarerna till länken ovan:

Jag är själv en person som har erfarenhet av att ha tillbringat en tid på Kvinnohuset, Tranan, i Skövde, i mitt fall under Dec 2011- januari 2012.
När jag kommer dit sent på kvällen möttes jag upp av två anställda svenska kvinnor som tilldelade mig ett rum.
Det visade sig snart att jag var den enda etniskt Svenska kvinnan vid det tillfället.
Det hängde på ett hårstrå att jag fick vara kvar eftersom det var högt tryck på kvinnohuset. Jag blev dock vän med en Libanesisk kvinna som hade ett mycket normalt uppträdande.   
Stämningen var mycket dålig och osämjan låg i luften, men bortsett från allt detta så ser jag som det största problemet att det som regel inte finns någon plats överhuvudtaget då en svensk kvinna behöver hjälp.
Jag fick själv lämna min plats, då nya invandrarkvinnor var på väg in.
Vilket dessutom var nära att kosta mig livet.  
Hade Lotta levt om socialtjänsten och kvinnojourer inte haft en utträngningseffekt?
Är det en fråga som mainstream media skulle våga ta i?
Är det verkligen fel att ställa grupper mot varandra, när det är så att den ena gruppen tränger ut den andra?

Vill journalisterna tala om för oss hur hemskt det är att mäns våld mot kvinnor ökat kraftigt, om ökningen helt och hållet beror på invandringen, vilket journalisterna inte talar om? Dags för nya tafsarmband och en uppmaning från statsministern om att "ni grabbar måste börja skärpa till er och sluta döda era fruar".

Min poäng är att det vanliga våldet mot kvinnor inte är något som journalister överlag kan identifiera sig med. Vi människor identifierar oss mest för saker som händer personer som liknar oss, och vi oroar oss mest för händelser som inträffar nära oss.

Det är därför som vi "vanligt folk" som inte bor i Stockholm blir förfärade över hur nästan alla mindre och mellanstora orter nu har blivit otrygga så snart solen går ner. Ibland även mitt på dagen.

För stockholmsjournalisterna är en småort i Sverige att jämföra med en småort i Danmark eller i USA. De rapporterar lite om det men inte med något större engagemang.

Det går inte att "fejka" engagemang. Det är därför som den stockholmsfixeringen vi har är dålig. De kan inte låtsas att de förstår hur vi har det, och jag kan inte heller låtsas att jag bryr mig om deras problem. Lika lite som jag bryr mig om danskars problem eller gambianers problem.

Men okej, en svensk kvinna blev hemskt mördad, Lotta Rudholm. "Kunde ju varit jag", tänker journalisterna. Känns bra att de nån gång faktiskt blir förfärade över våld de också och inte bara sveper bort det som vanligt genom att säga: "mjaaa men våldet har faktiskt inte ökat enligt statistiken, och överfallsvåldtäkter är faktiskt väldigt ovanliga, enligt statistiken sker de flesta våldtäkter i hemmet, och räknar man med mörkertalet är det faktiskt fler svenskar än utlänningar som våldtar, så det finns inget fog för att peka ut just utlänningar...."

I detta fallet var det inte en utländsk man som mördade, men i över hälften av fallen är det troligen det. Utifrån statistiken jag har uppskattar jag att 70-80% av män som mördar partners eller f.d. partners i Sverige är födda i utlandet. Med reservation att jag inte har särskilt mycket konkret och uppdaterad statistik att gå på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar