onsdag 26 oktober 2016

Lösningen på välfärdsproblemet: mindre arbetstid


Glädjande nyheter från SVT, ett socialkontor i Östersund har hittat ett sätt att minska sjuktalen utan att minska effektiviteten.

Förra året såg socialförvaltningen i Östersund att sjukskrivningstalen mellan 2014 och 2015 ökat markant. Allra störst var ökningen bland socialsekreterarna på enheten Försörjningsstöd.
Kommunen beslutade därför att 18 socialsekreterare som arbetade på försörjningsstöd under sex månader skulle prova på kortare arbetsdagar.
Från första mars till sista augusti i år har därför Jenny Andersson och Åsa Nilsson arbetat sex timmar om dagen istället för åtta timmar.
– Man fick mer tid för familj och mer tid för återhämtning. Det blev en bättre balans för mig mellan privatliv och yrkesliv, säger Åsa Nilsson.
– I och med att man fick tid för återhämtning så kunde man arbeta mer intensivt de dagarna som man arbetade, eftersom man vet att man får mer tid för återhämtning, säger Jenny Andersson.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/provade-6-timmars-arbetsdag-slapp-stafettsocionomer

Bloggandet tar för mycket tid för mig så jag ska försöka förhålla mig kort...

Skolan har satsat hårt på att "förbättras" genom att minska ner mängden effektiv tid, såsom undervisning och läxor. Det är ju bra, eleverna påstås må bra i svenska skolor. Att de presterar sämre än ett sekundärt problem.

När jag hör om sådant här funderar jag över om målet för svenska etablissemanget är att få ner Sverige till Afrikas nivå. I Afrika går barnen på många håll inte i skola alls, de kan ägna sin tid åt att leka omkring. Detta måste väl vara idealet?

Samma med att arbeta. I Grekland är folk kända för att ha en effektiv arbetstid på några timmar om dagen, resten ägnar man åt att äta, umgås, sova middag, etc. Detta är kanske bara ett rykte och jag har inte riktigt tid att kolla upp effektiv arbetstid just nu. Men jag tänker mig att det kanske är dit vi ska gå i Sverige också?

Arbete är ju så tråkigt, låt oss minska ner det. Varför stanna vid 6 timmar, man mår säkert ännu bättre med 4 timmars arbetsdag. Tydligen blev allt bättre av att jobba 6 timmar i stället för 8, så varför inte dra ner till 4. Varför inte 2 timmar?

Jag vill då påpeka att det finns en mycket stark koppling mellan tid man spenderar på något, och hur väl man presterar. Det har visat sig att asiater är väldigt duktiga i skolan, men de spenderar också överlägset mest tid med studier. Elever som spenderar mindre tid spenderar sämre.

Vi får sluta tro på magiskt tänkande. Vår pedagogik är inte så bra att vi kan minska mängden undervisningstimmar (och läxor) och få bättre studenter. Man kan inte vila upp sin förmåga.

Samma gäller med arbete. Ju mer timmar man ägnar åt att arbeta, desto mer får man gjort. Det finns förstås undantag, och ingen mår bra av att stressa 12 timmar på raken och sen ta hand om sin familj.

10 000-timmars regeln är tydlig: ju mer man dedikerar sin tid med något, desto bättre blir man på det. Jag rekommenderar starkt denna bok: http://www.bokus.com/bok/9789187419331/outliers-10-000-timmarsregeln-och-andra-framgangsfaktorer/

Denna bok beskriver även den kinesiska arbetsmentaliteten som stammar ur deras risodlarkultur. En risodlare måste arbeta varje dag i veckan, annars riskerar riset att antingen torka eller ruttna. En bonde (som i gamla Sverige) arbetar när han måste, men undviker gärna arbeta om han kan slippa det. Därför ser kineser arbete som en självklar del av livet, medan svensken ser det som en nödvändig plåga. Vad gäller greker vet jag inte.

Att tro på magiskt tänkande är sånt man gör i Afrika och i primitiva länder.
I verkligheten presterar man inte bättre om man jobbar mindre.
Visst behöver man tid för att vila -- men i så fall måste man tänka om vad gäller arbetsplatsen. Om en person presterar bättre av att jobba 6 timmar istället för 8 är arbetsplatsen SJUK.

Det är som när en tonåring tycker de presterar bättre om de slutar göra läxor. Jag trodde själv på detta tramset när jag var ung men har sedermera fått acceptera att framgångsrika människor arbetar ihärdigt, medan slöfockar sällan lyckas åstadkomma något. Oavsett hur smarta de tycker de är.

I övrigt undrar jag hur lång tid det tar innan någon kallar 6-timmarsdagen för en kvinnofälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar