fredag 11 november 2016

Nya Tider och Nationaldemokraterna vs Sverigedemokraterna

Jag har börjat prenumerera på tidningen Nya Tider.

Dess chefredaktör är Vávra Suk. Han är inte nazist, men vad är han?

Se denna video från 2006.

-

Det finns mycket i Nya Tider som är intressant, och Vávra har mycket intressant kunskap. Därför läser jag den. Jag börjar däremot känna en dålig smak i munnen av hans klassiskt rasistiska retorik, den gamla främlingsfientligheten och islamofobin.

(Islamofobi definierar jag som tron på att muslimers mål är att kolonisera Sverige och införa sharia. Inte islamkritik. Att kritisera islam är inte samma som islamofobi.)

Min åsikt är att ett parti som Nationaldemokraterna (ND) har existensberättigande. Även om ND inte längre finns kvar. Sverigedemokraternas rimliga åsikter om att lägga invandringen på en nivå liknande andra europeiska länder bör tillhöra den politiska mittfåran. Sen har extrema partier som MP också existensberättigande, ett parti som vill ta in fler flyktingar.

Jag tror på demokratin. Jag tycker det är okej att det finns folk som vill ta till radikala lösningar för att lösa invandringsproblemen. SD ses som för mesigt i vissa kretsar, och det är ett sundhetstecken. SD bör tillhöra mittfåran, och att det finns mer extrema partier och mer extrema åsikter är ett sunt tecken. Vänstersidans ihopklumpande av onda som "SD med svans" är barnslig och felaktig.

Efter att ha läst en del av Nya Tider känner jag dock att det är för radikalt för mig. Jag tror inte på ett etniskt homogent Sverige. Jag tror på en ansvarsfull invandringspolitik, en politik som inte hotar Sveriges stabilitet. Därför kommer jag troligen rösta SD. När jag frågar mitt inre "varför" så är svaret: "hösten 2015".  Hösten 2015 tog min tilltro till etablissemanget slut, det var då etablissemanget visade att de är beredda att riskera Sveriges stabilitet genom att ta in obegränsat med invandrare till obegränsad kostnad.

Det finns ändå mycket tankeväckande i Nya Tider, saker och perspektiv som andra tidningar inte tar upp. Det är positivt. Det kan vara nyttigt med alternativa perspektiv och man känner sig lite uppfräschad av att läsa sådant. Till skillnad från att läsa t.ex. DN, där man ofta känner sig lite arg, irriterad och nertyngd efter att ha smutsat ner sig med deras lögnaktiga "agendajournalistik".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar