söndag 6 november 2016

"Hur kan du som är invandrare sympatisera med SD"

Allt som oftast ser eller läser jag intervjuer med SD-företrädare som får frågan: "Du som har invandrarbakgrund, hur kan du vilja begränsa invandringen"?

Bland annat kan det ses i dokumentären Miranda - en politiker blir till som gick på SVT nyligen. Finns på SVT Play ett år till. Hon har en engelsk far och fick frågan: "om han inte kommit hit hade du kanske inte funnits".

Folk inom SD som har invandrarbakgrund, såsom Kenth Ekeroth, får indirekt utstå kritik och hån för att "dina föräldrar kom hit till Sverige för att vi är så toleranta i Sverige, nu har du blivit en husblatte".

Här en intervju med Paula Bieler för något år sedan:

Är då ens Paula Bieler själv tillräckligt svensk? Hennes föräldrar kommer från Polen. Farmor var en lokal ”kommunistpamp”. Pappa är jude och flydde till Sverige två år efter studentrevolten 1968. Mamma kom efter som anhöriginvandrare.
– Det var faktiskt pappa som bad mig kolla upp SD. När jag läste partiets program och politik kände jag igen mig. De stod för samma värderingar som jag.
Är det inte märkligt att med din bakgrund välja SD?
– Det där är en fråga som jag alltid får. Människor tror att jag behöver tänka och agera på ett visst sätt för att jag har utländskt påbrå. Jag har fått höra att jag sviker mina polska landsmän för att jag är med i Sverigedemokraterna, att jag är polack i blodet och ska sluta ”leka svensk”. För mig är det rasistiskt att tänka så.
http://www.svd.se/invandrare-och-sverigedemokrat

Begreppet husblatte har applicerats på folk som på ett eller annat sätt är kritiska till Sveriges extremt höga asylmottagning, t.ex. Alice Teodorescu som skriver mycket bra i GP (följ henne gärna på facebook) och nationalekonomen Tino Sanandaji som är unisont föraktad av Sveriges godhetsmänniskor (även han mycket populär på Facebook). Husblatte syftar på de svarta slavar i USA som jobbade inomhus med softa jobb som kock eller servitör och som ofta hade det nästan lika bra som de vita, till skillnad från de svarta som jobbade utomhus och slet på fälten.

Jag har själv invandrarbakgrund och jag finner frågan bisarr. För det första, att man har invandrarbakgrund innebär inte att man kan klumpas ihop i en grupp med ALLA som har invandrarbakgrund. Är inte det egentligen en ganska rasistisk tanke? "Din far kom från England, så varför känner du inte samhörighet med afghanska hazarer"?

Behöver jag kommentera tankevurpan? För den som inte förstår kan jag försöka mig på en jämförelse: "Du som är från Gotland, du vet ju vad det innebär att bo på en ö, du borde sympatisera med folk från Nya Zeeland."  Kanske inte, eller?

Jag tycker seriöst att ihopklumpningen som reportrarna gör av "invandrare" som skilda från "svenskar" är motbjudande. Jag har växt upp i Sverige, jag ser mig som svensk. Jag ser mig inte som en representant för "invandrare".

För det andra. Även om man är invandrare och har invandrarvänner innebär det inte att man tycker Sverige bör ta emot en miljon flyktingar varje år. Nån kanske tycker att 100 000 är för mycket, och nån kanske tycker att 30 000 är för mycket. Att tala volymer var tidigare tabu, men nu har även (S) sagt att Sverige klarar av 70 000 per år enligt vad jag läste nånstans (jag kan inte hitta citatet nu). 150 000 är i alla fall för mycket, anser de.

Ska man diskutera om 70 000 är "lagom" bör man visa denna bild.


Har tagit den från: http://integrationsbloggen.blogspot.se/

Som synes har Sveriges alla utanförskapsområden, såsom Tensta, byggt upp av en volym på under 20 000 per år. 30 000 per år är snittet under 2000-talet och det har ytterligare försämrat situationen. Till dessa 20-30 000 kom också en anhöriginvandring på ungefär motsvarande mängd. 70 000 är alltså en extrem nivå, och är (som alltid) mest inom EU om man ser till befolkningsmängden. Räkna till det ungefär 70 000 i anhöriginvandring.

För det tredje. Ingen vill väl förbjuda abort eftersom "om du blivit aborterad hade du inte funnits". Min mor blev gravid i ett fattigt land "av misstag", hade hon kunnat ta abort hade jag nog inte funnits. Varför hör man aldrig detta argument från journalister som vill förbjuda abort? Gissningsvis frågar inte journalister detta eftersom journalister överlag är miljö- och vänsterpartister, och mycket sällan är kristdemokrater.  (värt att säga är att jag inte är emot aborter, även om "jag kanske inte funnits", dock kan jag tycka att man bör sänka veckan som det tillåts till, kanske t.o.m. vecka 15)

Poängen är att det är ett fånigt argument att säga "tänk om du fötts i Afrika", "tänk om du inte funnits", osv. Ja tänk om "jag" hade fötts som ko, är det ett argument för att förbjuda slakt? Att det föds hundratals miljoner i fattigdom Afrika är inte ett argument för att vi måste ta emot dem. Faktiskt.

Solidaritet och sympati är bra, men man kan leva rätt hyfsat i England och för den delen i Iran, Afghanistan och Gambia. Det är inte heller krig i Marocko eller Libanon och vi bör inte ta emot asylinvandring från dessa länder. Kan de få ett seriöst jobb här kan de vara här som arbetskraftsinvandring (detta är dåligt ur ett världsperspektiv för det utarmar deras hemländer, men om det nu måste vara så att vi "måste" ta emot folk, låt oss ta de som kan få seriösa jobb, inte 10 personer som registreras som "lökhackare" på en pizzeria).

De som behöver akut skydd, t.ex. om det blir krig i Finland, de kan få det i Sverige. Sen får de åka hem när kriget i Finland är slut. Detta är faktiskt vad internationell konventioner, såsom Genèvekonventionen, kräver. INTE att ge alla som kommer hit PUT, vilket media velat få det till.

Sveriges asylpolitik är bisarr. Vi tar emot en liten del folk som har skäl, men många som saknar asylskäl. Vi har inte "hjärta" säga nej till dem. Vi ger dem livstidsförsörjning utan egentlig motprestation. Vi klarar inte av utvisa dem ens om de begår grova brott vid upprepade tillfällen. Istället ger vi dem permanent uppehållstillstånd och ofta svenskt medborgarskap. Varför skulle en person med invandrarbakgrund nödvändigtvis vara positiv till allt detta? Har vi kanske gemensamma invandrargener, som är skilda från svenska gener?

Invandrare från Iran tycker ju inte nödvändigtvis vi ska ta emot invandrare från Irak. Faktum är att muslimer inte vill ta in kristna, och kristna inte vill ta in muslimer. Antagandet att "du som är invandrare borde vara positiv till invandring" är ett bisarrt antagande.

Det som invandrat hit av ekonomiska skäl, vilket de flesta faktiskt gjort (tro inget annat), bör snarare vara negativa till att ta in fler ekonomiska migranter eftersom det försvårar möjligheten att få ett jobb för de invandrare som kom först.

I Sverige ljugs det fortfarande om att "de som kommer hit flyr undan krig och förtryck" så det finns kanske många svenskar som inte inser att de flesta som kommer hit inte flyr undan krig och förtryck, utan snarare för att få snabbare Wifi och 3G. Detta är rasistiskt att påstå idag men så som situationen ser ut i Sverige kommer det inom 10 år krävas att locket tas av och media börjar inleda granskande undersökningar i frågan om huruvida flyktingarna verkligen har asylskäl. Har jag fel kommer jag vara den förste som erkänner.

För det fjärde. SD är inget rasistiskt parti länge. SD tittar inte längre på någons ursprung. Journalister förväxlar SD med mera extrema partier -- kanske med avsikt. Vad SD vill är först och främst att minska invandringen. De vill inte bygga gaskamrar och de vill inte (såvitt jag vet) utvisa folk som kommit hit med flyktingskäl eller bott här i generationer.

Om SD försöker sig på sådana fulingar som att förbjuda muslimer från att komma till Sverige eller tvångsutvisa folk pga religion så kommer de fort att tappa röster. Förutsatt att det demokratiska systemet fungerar, vilket det också gör om de andra partierna accepterar att folket vill en restriktiv invandring. Moderaterna har ju börjat göra det. Om de övriga partierna vägrar att bli restriktiva kommer folk vara tvungna rösta på SD tills SD uppnår 50%, vilket nog inte är ett så lämpligt parlamentariskt. Det tycker inte jag heller.

Att avskaffa det demokratiska systemet skulle kräva grundlagsändringar och kan knappast genomdrivas med mindre ett ickedemokratiskt parti får en majoritet av rösterna två val i rad. Vi får hoppas att Sveriges invandringspolitik inte leder mot sådant kaos att detta kommer ske.

Jag avslutar med Tino Sanandaji. Jag såg en video med honom för ett tag sedan (som jag inte hittar nu), där han fick frågan om varför "du som invandrare är negativ till invandring till Sverige". Han har troligen fått den frågan så många gånger att han har ett standardsvar. Han sa att det är som om han blivit inbjuden till någons hus som gäst, och hans uppgift är inte att bjuda in ännu fler folk in i huset, utan att försöka göra det bästa för huset.

1 kommentar:

  1. Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com

    SvaraRadera