fredag 29 juni 2018

SVT:s valkompass - jag är återigen Liberal

Jag har röstat på liberalerna i tre val och i SVTs valkompass är jag det igen. Jag matchade L till 64% och M var tvåa med 60%. SD fick 47% och vänsterpartierna ännu lägre.

Det stämmer rätt bra. Jag kan gå genom frågorna igen och hur jag tänker:

1. Förmögenhetsskatt.
Eftersom alla partier utom V är emot det så antar jag det är en dålig idé.

2. Rutavdrag
Vet ej / ingen åsikt.
Kan inte säga jag tänkt på detta.

3. Amorteringskrav ska tas bort
Nej, det är viktigt ha det kvar för ekonomin.

4. Statens investeringsstöd till byggande av nya hyresrätter ska tas bort
Jag har ingen direkt åsikt om detta.

5. Sverige ska vara mångkulturellt
Ja, det är väl inte så mycket göra åt nu? Vad är alternativet? Röda stugor och falukorv överallt?

6. Sverige ska ta emot färre flyktingar
Ja, såklart.

7. Böneutrop i offentliga miljöer ska stoppas
Nej det tycker jag inte. Jag skrev om detta i min andra blogg.

8. Inträdesjobb med sänkt ingångslön ska införas för nyanlända
Vet ej. Har inte satt mig in i frågan.

9. Könskvotering ska införas med minst 40% av vardera könet i börsbolagens styrelser
Jag säger "ganska dåligt förslag".

10. Föräldraförsäkringen ska enligt lag delas lika
Samma som ovan.

11.  Kulturen ska till större del finansieras av privata aktörer
Ja det tycker jag. Jag vill inte att staten ska sponsra vänsterkultur i den utsträckning de gör.

12. Arbetsförmedlingen ska avskaffas
Jag har ingen åsikt i frågan.

13. Småföretag ska undantas helt från turordningsreglerna vid uppsägningar
Ingen åsikt.

14. Skatten på arbete ska sänkas
Ingen åsikt.

15. Polisen ska prioritera att söka upp och avvisa asylsökande som fått avslag
Ja.

16. Avskaffa villkorlig frigivning så att dömda sitter strafftiden ut
Ja.

17. Tiggeri ska förbjudas
Nej. Här är jag, liksom i frågan om böneutrop, "klassisk liberal". Jag tycker folk ska få lov tigga.

18. Skatten på flygresor ska tas bort
Ingen åsikt.

19. Förbjud nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från och med år 2025
Det låter dumt. Vill vi minska utsläpp finns det mer effektiva sätt.

20. Engångsartiklar gjorda av plast ska förbjudas
Som ovan: nej. Vi skapar för mycket problem om vi förbjuder det rakt av.

21. Kärnkraften ska byggas ut
Ja! Viktig fråga för mig. Håller med Liberalerna.
Kärnkraft är det bästa vi kan göra för miljön.

22. Ett skriftligt omdöme i ordning och uppförande ska införas i grundskolan
Ja.

23. Religiösa friskolor ska förbjudas
Nej. Här är jag återigen klassiskt liberal. Folk ska få gå i den skolan de vill.
Det var denna fråga som en gång i tiden gjorde att jag började rösta på dåvarande folkpartiet. Nu har dock L ändrat åsikt i frågan.

24. Staten ska ta över ansvaret för skolan från kommunerna
Ja.

25. Friskolornas möjligheter att gå med vinst ska begränsas
Ja. Man behöver inte ha vinstdrivande skolor.

26. Arbetsgivaravgiften ska sänkas för företag i glesbygdskommuner
Ingen åsikt.

27. Ändra strandskyddslagen så att det blir lättare att bygga strandnära
Ingen åsikt.

28. Omfördela mer pengar från rika till fattiga kommuner
Ganska dåligt förslag. Låt Malmö förfalla istället. (jag bor själv där men jag orkar inte med vänsterpolitiken längre. Startade t.o.m. en tråd på flashback: SD-sympatisörer: rösta V / MP kommunalt? )

29. Sverige ska bli medlem i NATO
Jag vet faktiskt inte.

30. Sverige ska lämna EU
Vi behöver inte lämna just nu så jag säger "ganska dåligt förslag".

31. Staten ska ta över ansvaret för sjukvården från landstingen
Nej. Jag håller med Socialdemokraterna. Inte allt ska styras från Stockholm.
Jag vet inte varför SD tycker det.

32. Ett tredje kön ska införas för de som varken känner sig som man eller kvinna
Jag hatar det nuvarande där man uppmuntrar homosex och transsex och fula tatueringar och att ligga runt istället för att skaffa förhållande.
Däremot kan man ha ett tredje kön för det fåtalet som faktiskt har ett "obestämbart" kön som t.ex. feministen Sonja Schwarzenberger, afghanledaren Fatima Khawari eller Caster Semenya som sprang i OS som kvinna fastän hon såg manlig ut.  Så jag säger ja.

33. Vilka områden ska prioriteras i budgeten?
Arbetsmarknadsåtgärder är alltid bra.
Migration/integration
Polis/rättsväsende

Ja nu när jag gjorde om det blev jag visst Moderat, med 63% och på andra plats L med 61%. KD 52%, C 52%, SD 46%, S 43%, MP 36% och V 15%.
Bland de kandidater som matchar mig bäst är två moderater, fyra är liberaler och en är SD.

Sen kom jag hem och fann ett brev från ett opinionsföretag. Jag tror det var Skop. De ville veta vad jag skulle rösta på i riksdagsvalet, bland annat. Jag svarade då SD.
Varför?
Därför att jag tycker L har fel politik i invandringsfrågan. Jan Björklund sitter på höga hästar och tycker vi ska ha öppna gränser eftersom han har två adopterade barn från Indien. Det är ju oansvarigt.

Vill man ha en liberal politik måste man se till att ha en stark stat också.
Det finns faktiskt "betongliberaler", så kallat, som länge har sagt just detta. Mauricio Rojas t.ex.

För det andra förordar jag ett samhälle där man kan få lov att säga sina åsikter om invandrare, invandringspolitik, osv. Alltså en klassisk liberal ståndpunkt om yttrandefrihet.

Sen är ju Liberalerna märkligt nog emot religiösa friskolor, vilket jag inte är.

Här en annan f.d. liberal med samma bekymmer:

I Folkpartiet var det ganska enkelt att vara kristen och politiker. Men saker har förändrats. När jag inför valet 2014 lämnade Folkpartiet i Örebro, lämnade också den sista frikyrkligt aktiva fullmäktige-ledamoten för partiet politiken. En historia som började samtidigt som Sverige blev en demokrati, tog slut. 
Under mina nästan 30 år har mycket förändrats i Folkpartiet. Det handlar såväl om namn som om organisation, medlemmar och politik. Och med den bakgrund jag har, är det knappast troligt att jag i dag skulle ta det steg jag då tog. Skälen är flera, men två av det senaste årets händelser kan visa på den förändring som har skett. 
När Liberalernas ledning fick igenom sitt krav på att nya konfessionella friskolor, oavsett religiös hemvist, skulle förbjudas, var det bara ytterligare ett steg på vägen mot ett parti grundat på en ateistisk livssyn. Från att ha varit ett parti grundat i religionsfrihetens namn med en positiv syn på religionens plats i samhälle och politik, har partiet gått till en syn på religionsfrihet som mer handlar om frihet från religion. Religion kan möjligtvis accepteras i det privata. Men i samhälle och politik ska den hållas kort. Skulle den ändå nödvändigtvis behöva finnas, ska den gå i politikens ledband. Gör den inte det frivilligt, ska den tvingas. Liberalernas beslut om att enbart kyrkor som viger samkönade ska ha rätt till statligt stöd, är inget annat än en bulla från det politiska a-religiösa prästerskapet. 
Samtidigt som partiet lämnat sina kristna rötter har Liberalernas värdegrund eroderat. Vilka värden är det som håller ihop dagens liberaler? Vilket samhälle vill man skapa? Finns det något mer än en irrationell tro på att individualism aldrig kan bli egoism, att normkritik aldrig kan bli normlöshet, att modernitet aldrig kan vara fel? 
Någonstans där tappade partiet mig. Jag minns otaliga tillfällen då jag, i partistyrelse, på bloggar och sociala medier, ifrågasatte denna brist på värderingar, denna övertro på normkritik, den bristande insikten om att även individualism kan övergå i egoism om det inte finns ramar runt den. Och jag minns lika många tillfällen då svaret blev: Du har fel. Dina tankar är inte liberala. Från ungdomsförbundet kom till och med uppmaningar att lämna partiet.
https://www.fokus.se/2016/11/sokandet-efter-en-liberal-vardegrund/ 

Han avslutar med att skriva:

Jag har svårt att känna mig hemma i Liberalerna numera, med min kristna tro, med den syn på normer, etik och moral, på individ och på samhälle, som också burit mitt politiska engagemang. Jag blir bekymrad över att det enda parti som företräder något av det jag burit med mig är ett parti jag aldrig tänkt mig rösta på. [Syftar han på SD?]
Är jag ensam? Eller är vi många? Hur blir det i så fall med dem som inte är så impregnerade av partipolitiskt arbete som jag är, som inte har med sig en känsla för partiet som den som engagerats länge också får? Jag kommer inte att överge Liberalerna, inte än. Men det finns en gräns också för mig. Frågan är vad som i så fall kommer därefter. Blir det en ökenvandring bland de partilösa? Eller sväljer också jag allt det usla jag aldrig kan stå för, för att det, skrämmande nog, inte finns något bättre alternativ?

Jag håller med honom i att jag inte uppskattar Liberalerna som övergett allt vad normer och värderingar innebär. Jag tror på normer och värderingar och jag är inte relativist. Om det är denna riktning L har så kan jag inte rösta på dem.

Det är dags att rösta för det Sverige man vill ha. Sen kan man vara Liberal igen, kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar