måndag 25 juni 2018

Evolutionärt stabila strategier

Jag har bloggat i några månader på http://allasolikavarde.bloggplatsen.se/ men jag tänkte nu återuppväcka den här bloggen igen.

Det finns en huvudanledning: det är lättare följa bloggen här. Så jag hoppas att jag åtminstone får ett fåtal följare, och då kommer jag att posta regelbundet.

Mina tidigare inlägg tenderade att driva iväg och bli lite väl flamsiga och känslodrivna, men jag har skrivit väldigt mycket det senaste året och lugnat mig.

Vill ni läsa exempel på mina tankar så finns det ett 50-tal inlägg på bloggplatsen.se. En månad bloggade jag varje dag.

Idag tänkte jag skriva om evolutionärt stabila strategier, eller ESS. Det är ett tillstånd när ett grupp inte kan utmanövreras av en annan grupp.

Det kan visserligen inte appliceras rakt av på kulturer eller i ett sociologiskt sammanhang, men jag tycker ändå man kan göra vissa liknelser. Ett exempel på en ESS i ett samhälle är att ha ett rättssystem som beivrar brott. Det omöjliggör för "alternativa" strategier att tränga sig in.

En alternativ strategi skulle kunna vara en extremt självisk ideologi. En sådan ideologi kan bara fungera så länge någon annan försörjer en och kommer sedan kollapsa.

En extremt tolerant ideologi är inte heller ESS eftersom den kan tas över av en exploaterande ideologi.

Ni förstår kanske vart jag vill komma. Ta exempelvis hur man inom Islam får lov att gifta sig med icke-muslimska kvinnor, medan muslimska kvinnor inte får gifta sig med icke-muslimer. I det första fallet blir barnen i princip alltid muslimer. Att "försvara" sina kvinnor kan därför kanske ses som en ESS.

Vad jag tycker är intressant med ESS är att man kan applicera det på sitt egen mentala tillstånd också. Jag tycker man bör sträva efter att hamna i ett mentalt tillstånd som inte längre kan påverkas. Att göra detta är inte det enklaste, men jag har några förslag:

1. Vara i enlighet med vetenskap. Det är viktigt påpeka att det är inte emot vetenskap att tro på en högre makt (en "gud"), men däremot är det emot vetenskap att tro att jorden skapades för 6 000-10 000 år sedan. Av samma anledning är det faktiskt inte ovetenskapligt att vara "rasist" så länge ens rasism är baserad på att man inte tycker om vissa människor. Däremot är det ovetenskapligt att tro att vissa hudfärger är "bättre" än andra. Kan man inse skillnaden i dessa två förhållanden så passerar ens ESS punkt 1.

Till skillnad från vad vänstern tror, så har vi alla fördomar. Vi tycker bättre om vissa människor än om andra och detta är delvis baserat på utseende. Vi tycker bättre än vackra människor än om fula, till exempel. Att tycka illa om svarta är inte ovetenskapligt såvida inte man vill försöka göra det till en vetenskap.

2.
Tyvärr har jag glömt mina andra punkter men jag kommer kanske på dem i framtiden! Nu är vi åtminstone i gång igen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar