söndag 15 januari 2017

Erfarenheten från Malmö

Jag växte delvis upp i Malmö och har bott där många år.

Många av de orosmoment jag läser från andra delar av Sverige känner jag igen från min uppväxt. Vi vet hur det känns när område efter område förslummas och fylls med våldsbenägna personer som oftast har invandrarbakgrund.

I Malmö har det dock blivit lite lugnare senare åren, enligt min erfarenhet. Detta pga man slutat försöka integrera. "Blattarna" håller sig på sin del, och svenskarna på sin.

Jag bryr mig inte längre om vad invandrarna gör. Och det förvånar mig när folk i resten av Sverige vill förbjuda muslimska friskolor. Så länge blattarna inte angriper mig så ser jag det som en bra dag. Jag tror Malmö överlag delar min "liberala" hållning. Låt muslimerna uppfostra sina barn som de vill, jag har andra problem att bekymra mig över.

Som jag ser det är inte Malmö "svenskt". Det är mångkulturellt. Ska vi ha mångkultur (vilket står i grundlagen att vi ska), så måste vi tolerera andras kultur också. Vill de ha en muslimsk kultur med segregering, varför inte? Det finns många områden i Malmö man inte besöker, som svensk. Det kan vara farligt. Jag har själv personligen drabbats av påhopp och misshandel pga jag är svensk, och min flickvän också, samt andra vänner. Så varför skulle jag bry mig om hur de väljer att leva? Bara de håller sig borta från mig.

De som växte upp på 90-talet är vana vid personrån. Och det var alltid invandrare som rånade svenskar. Vi var nog naiva, vi trodde för gott om att "alla är snälla". Numer är vi mera försiktiga och vaksamma. Vi vet att vi inte "äger" Malmö.

Jag umgås med invandrare dagligen, jag har växt upp med invandrare. Min flickvän jobbar med huvudsakligen utomeuropeiska invandrare. Jag har själv invandrarbakgrund. Men det finns "invandrare" och det finns "blattar". Blattarna integreras inte.

Vi tolererar varandra i Malmö. Svenskarna handlar varor och tjänster billigt av dem. Det är så långt integrationen sträcker sig. De arabiska muslimerna har en lång kultur inom handel med kristna och andra kulturer. De har levt efter sina normer och kommer fortsätta göra det.

Jag vet tjejer som blivit ihop med en "blatte" men det brukar leda till att hon måste sluta umgås med sina svenska vänner och så småningom blir isolerad. Jag ser det därför som direkt negativt med beblandning. Hamnar ens barn i "ey mannen" sällskap är det större risk för kriminellt umgänge och mindre sannolikhet för en utbildning och ordentligt jobb.

Detta är en erfarenhet och jag har flera erfarenheter. Jag trodde en gång på anti-rasismen och på att "alla är vänner på jorden", men erfarenheter har ändrat mig. När jag var liten fick jag veta att man skulle bekämpa fördomar, men erfarenheter är ju inte fördomar. En FÖR-dom har man innan man vet. En erfarenhet har man efter att man lärt sig.

Resten av Sverige kommer snart också att lära sig. Ännu tror de på att "öppna våra hjärtan för syrierna". I Malmö har man öppnat hjärtan och plånböcker för invandrare i över 20 år. Mest för att vi inte hade något val. Vad gör nu syrierna så speciella? Är de "riktiga" flyktingar kanske?

Vissa jämför Malmö med New York. Som om New York är en idyll. New York har haft sjukt mycket problem med kriminalitet, ghetton, organiserad brottslighet och korruption. Det luktar illa också. Numer har man nästan en polis i varje gathörn och då har staden blivit tryggare. Det är vad som krävs.

Malmö har sin charm också. Men nu har jag beskrivit hur resten av Sverige kommer utvecklas.
Jag tror det som är viktigt från vår sida är att sluta tro på "integrering".
Låt muslimerna få leva sina liv. Åk inte till förorten en gång i ditt liv för att läxa upp dem om "allas lika värde", och sen åk hem igen och tro du gjort något bra.

Assimilering fungerar bättre än integrering. Sluta lägga er i deras liv. Det nya Sverige är inte "svenskt". Dags att överge den naiva idén om "svensken". Ni som tagit in invandrarna måste inse vad ni gjort och tolerera den nya kulturen och inte försöka ändra den.

Läs gärna: De kom, vi såg, vi segregerade, i Fokus nr 49, 2016:

Assimilation fungerar bättre än multikulturell politik. Svensk lagstiftning utgår från motsatsen. Och politikerna har fullt upp med att uppröras över könsuppdelad gympa.
Reaktionerna gällde att Al-Azharskolan har könsuppdelad gymnastik. Inget annat. I alla andra avseenden ansågs skolan fungera bra. Men gymnastiken var uppdelad mellan pojkar och flickor. Det förekom inga droger. Det var ordning på skolan. Skolresultaten var utmärkta. Till och med bättre än på skolor där alla gympade ihop. Men gymnastiken var könsuppdelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar